Beter dan het origineel

Nep doet het goed. Al enige tijd pronkt het Leids Museum van Volkenkunde met een “eeuwenoude versierde schedel van de Mixteken, een indianenvolk zoals de Maya’s en de Azteken”. Het ding is nep, zo bleek vorig jaar. En sindsdien staat dat er ook duidelijk bij vermeld. Maar het museum peinst er niet over om het item weg te halen. Een miskoop van die orde, da’s juist een pareltje.

Chocolademerk Tony Chocolonely gaat naar de beurs! Althans, voor nep. De fabrikant opent wél een chocoladewinkel in de Beurs van Berlage. Radio 1 en andere media spraken er schande van, maar dat deert Tony allerminst. Geslaagde pr-stunt dus. Een die uitgaat van fake news – trouwens nóg zo’n voorbeeld van nep-succes.

Afgelopen week werd ook bekend dat de maansteen uit het Rijksmuseum opnieuw wordt tentoongesteld in Museum Prinsenhof in Delft. Voor wie het gemist heeft … dat ding is namaak. Het brokje werd in 1969 plechtig aan oud-premier Willem Drees overhandigd door de bemanning van Apollo 11. Veertig jaar later concludeerden wetenschappers dat het een versteend stukje hout was (en het maansteen-verhaal ging viral).

Hoe nep iets ook kan zijn, een goed verhaal maakt alles weer authentiek. Dit brengt ons bij de vraag; heeft u al iets neps in huis? Wat het antwoord ook mag zijn, klop eens bij Scripta aan. Wij maken ieder item beter dan het origineel. En ja, natuurlijk hebben we ervaring. Zelfs onze directeur is nep. Op de website staat Henk. Maar in het echt heet ‘ie Henk en David. Zit ook een steengoed verhaal achter.

Terug   |   Vorige   |   Volgende

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *