Conversie aan het eind van de funnel

customer journey en full funnel marketing

Zoveel (digitale) kanalen die je kunt inzetten voor je contentmarketing, maar wat plaats je waar om je doel te bereiken? Denken volgens de customer journey van je doelgroep is noodzakelijk om hen jouw hele funnel te laten doorlopen.

Stel, je verkoopt fietsen. In de fase van bewustwording kun je met een Facebook-advertentie ouders van achtste groepers op het idee brengen dat een nieuwe fiets heel handig is als hun kind naar de middelbare school gaat. In de fase van overwegen zorg je dat je website geoptimaliseerd is voor zoektermen als ‘welke fiets voor brugklas’. En in de fase van aankoop kun je een display-advertentie tonen met een onweerstaanbaar aanbod aan mensen die je website al een keer hebben bezocht.

Als conversie voor jou niet een aankoop is, maar een donatie, de afname van een dienst of de download van een whitepaper, gaat dit verhaal nog steeds op. De fase waarin de doelgroep zich bevindt, bepaalt welk kanaal je kiest en welke boodschap je daar overbrengt.

Begin in de eerste fase niet te pushy, liever inspirerend. Maar zorg aan het eind dat je boodschap wel degelijk overtuigend is. Wees tijdens de hele customer journey consistent in je uitstraling – wat geen probleem is als je je kernwaarden steeds voor ogen houdt. En voorkom dat je potentiële klant struikelt in het zicht van de finish: met een slechte mobiele site, onduidelijke navigatie of de Verzend-knop op een onlogische plaats kan hij alsnog afhaken.

Essentieel: maak gebruik van een marketingtool die je informatie geeft over de bezoeker van je website. Dan kun je, als hij pagina A heeft bezocht, geautomatiseerd contentblok B tonen, waarvan je verwacht dat dit hem een stapje verder zal helpen in de funnel. En als hij zijn gegevens achterlaat (voor het downloaden van die whitepaper bijvoorbeeld!), weet je welke informatie hij heeft bekeken en kun je hem benaderen met een persoonlijk verhaal.

Dit kun je customer journey noemen, full funnel marketing of de fondsenwervingstrits bekend-bemind-bedeeld. In alle gevallen geldt: neem je klant bij de hand vanaf het begin van zijn customer journey en leidt hem zonder hobbels naar het eind van jouw funnel.

Terug   |   Vorige   |   Volgende

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *