Nieuwe media?

Luther-1200px

Elke zichzelf respecterende organisatie zet nieuwe media in. Lees: social media. Ongetwijfeld is er veel veranderd door social media. Maar bekijk het eens op grote schaal, laten we zeggen vanaf de middeleeuwen. Zijn nieuwe media dan echt zo nieuw?

De Britse historicus Andrew Pettegree maakte een interessante vergelijking tussen Donald Trump en Maarten Luther. Voor wie niet protestants is opgevoed: hij zette 500 jaar geleden de reformatie in gang die uiteindelijk leidde tot de breuk met de rooms-katholieke kerk.

Mensen als Trump en Wilders maken veelvuldig gebruik van Twitter en bereiken daarmee een nieuw publiek. Een publiek dat niet zo makkelijk te benaderen is via traditionele media, en dus ook niet snel in aanraking komt met standpunten van gevestigde partijen, is nu opeens wel te bereiken. En gaat naar de stembus.

Dat heeft voor een groot deel natuurlijk te maken met de onvrede en angst waarop een Wilders en een Trump slim inspelen. Maar ook het medium Twitter doet zijn werk. 140 tekens dwingen je tot behapbare boodschappen. En hoe makkelijk is het om overal en altijd naar het scherm van je smartphone te turen. In de rij bij de bakker, op het schoolplein, in saai gezelschap op een terras … En met 1 druk op de knop stuur je die boodschap door naar al je vrienden.

En dan Luther. Net als Trump en Wilders had hij een boodschap die voortkwam uit onvrede met de bestaande situatie, namelijk de misstanden in de almachtige rooms-katholieke kerk. Hij spijkerde zijn boodschap in 95 stellingen op de deur van de kerk in het Duitse stadje Wittingen. Dat is nog eens wat anders dan 140 tekens …

Luther had het grote geluk dat in zijn tijd de boekdrukkunst een opmars maakte. Hij had heel goed door dat hij alleen kon slagen in zijn missie als hij zijn boodschap zo snel mogelijk onder zo veel mogelijk mensen kon verspreiden. Dankzij de drukpersen kon hij zijn pamfletten in, voor die tijd, hoog tempo verspreiden. Wat Luther ook goed begreep: om een groter publiek te bereiken, was een andere manier van schrijven nodig. Geen eindeloze theologische verhandelingen in het Latijn, maar teksten in het Duits, die in 10 minuten (!) te lezen waren.

Trouwens: Rooseveldt en Kennedy deden iets soortgelijks met radio en televisie: het juiste medium kiezen en de boodschap daarop aanpassen. Resultaat: een enorm bereik. Niets nieuws onder de zon.

Alleen gaan de ontwikkelingen nu sneller dan in hun tijd. Een poosje terug vroeg ik een 19-jarige student naar haar gebruik van social media. Ze begon haar antwoord met ‘Vroeger had je Twitter …’

Terug   |   Vorige   |   Volgende

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *