Enexis | Fysieke storymarketing

enexis-huis-700-394-01

Doel

Op de plek waar 100 jaar geleden de kolencentrale IJssel NV werd geopend, staat vandaag het Enexis Huis, een duurzame modelwoning van netbeheerder Enexis. Het Enexis Huis wil zijn bezoekers – van basisscholier tot bestuurder – inspireren tot duurzamer energiegedrag door hen een boodschap op maat te geven. Hoe? De woning zit vol content die afhankelijk van de doelgroep zichtbaar, hoorbaar of voelbaar is.

Strategie

Het Enexis Huis is een vorm van storytelling in zijn meest fysieke vorm. Iedere bezoeker wordt in de duurzame modelwoning meegenomen in nut en noodzaak van vergroening van de energiesamenleving, de rol die Enexis daarin speelt en de rol die de bezoeker daar zelf in kan spelen.

Daarbij richten we ons op 5 doelgroepen: basisscholieren, MBO-scholieren (de Enexismonteur van de toekomst), geïnteresseerde consumenten, politieke en bestuurlijke stakeholders van Enexis en Enexismedewerkers. Iedere doelgroep maakt een ontdekkingstocht op maat door het Enexis Huis.

Het huis zit vol content, die afhankelijk van de doelgroep zichtbaar, hoorbaar of voelbaar is. De bezoeker maakt zo tactiel kennis met voor veel mensen abstracte begrippen als energietransitie en duurzaamheid. Door te segmenteren in de content, maakt elke doelgroep zijn eigen customer journey.

Het verhaal dat de scholier hoort bij de ‘audiopomp’ buiten verschilt van het verhaal dat de medewerker hoort. Ook krijgt iedere doelgroep video’s te zien die slim aansluiten bij zijn eigen niveau en interessegebied. Verder geeft het Enexis Huis zijn duurzame geheimen per doelgroep anders prijs: van speels tot technisch. Zo geven we elke doelgroep een eigen boodschap mee.

Scripta Communicatie tekent in samenwerking met Studio Kraplak voor alle content in het Enexis Huis en voor de look and feel. De ‘ontdekkingstocht’ begint al op het parkeerterrein. Op het pad naar het huis toe zien we informatieborden die vertellen over 100 jaar energiegeschiedenis, een audiopomp vertelt een verhaal over de bijzondere plek en het tegelpad naar het huis markeert belangrijke energiegebeurtenissen.

Eenmaal binnen wordt de bezoeker ondergedompeld in de wereld van Enexis en duurzame energie. Video, een audiotour, informatieborden, infographics, een interactief documentatiecentrum en een interactief ontdekkabinet maken de tour door het huis attractief. Een tour die je eigenlijk zelf moet beleven voor de volledige ervaring.

Iedere bezoeker krijgt een aandenken op maat. Zo moedigen we de basisscholier met het gepersonaliseerde magazine Bespaarhelden aan om thuis actief aan de slag te gaan met energiebesparing, terwijl we de zakelijke en bestuurlijke stakeholders inspireren met een prachtig boek. En de consument krijgt het magazine SLIM mee, boordevol praktische bespaartips en voorbeelden van hoe anderen besparen.

Resultaat

Een huis waar je als bezoeker overal energie om je heen voelt, waar je wordt geprikkeld om bewust om te gaan met energie, om je ogen niet te sluiten voor wat nodig én vandaag al haalbaar is voor een groene toekomst. Het Enexis Huis heeft zijn deuren net geopend, en de eerste reacties zijn overweldigend. Bezoekers vinden hun weg gemakkelijk en geven aan de informatie prikkelend, afwisselend en begrijpelijk te vinden. Bovenal vinden ze het Enexis Huis “heel leuk en inspirerend” en last but not least: alle 5 de doelgroepen pikken hun boodschap op!

Enexis laat hiermee zien dat je energiebesparing wel degelijk aansprekend kunt brengen en abstracte begrippen als energietransitie kleur kunt geven. De resultaten zijn dermate positief dat Enexis inmiddels heeft besloten tot de realisatie van een tweede Enexis Huis, nu in het zuiden des lands. En weer met Scripta!

Grand Prix nominatie

Het Enexis Huis is genomineerd voor een Grand Prix Content Marketing Award. De vakjury vond deze fysieke manier van storytelling zo sterk dat zij het voordroeg voor de categorie Beste Vernieuwing.

Bekijk de video bij deze inzending

Ook voor deze klant: relatiemagazine en kenniscongres