Virale potentie

Blog Djoeke-wk17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een bericht posten puur omdat je dat leuk vindt? Nee hoor, keiharde likes en shares; dáár gaat het om. Neem het bericht van Mark Zuckerberg en zijn Ice Bucket Challenge, dit bericht werd 371.835 keer geliked, kreeg 268 reacties en werd 49.412 keer gedeeld. Wie droomt er niet van zulke cijfers?

Deze score is voor de gemiddelde content marketeer wat hoog gegrepen, maar recent onderzoek van Amerikaanse psychologen geeft ons wel een duwtje in die gedroomde richting. Hoe? Door ons meer inzicht te geven in de virale potentie van een bericht. Zij lieten proefpersonen tijdens een hersenscan krantenkoppen en intro’s lezen. Berichten die veel activiteit opriepen in de hersengebieden die betrokken zijn bij het inleven in anderen én het denken over onszelf, werden vaker gedeeld door lezers. Wat anderen van ons zullen denken als we op ‘delen’ klikken en of het bericht aanknopingspunten biedt voor zelfverbetering spelen dus een rol bij het delen van een bericht via sociale media. Doe er je voordeel mee!

Bron: A neural model of valuation and information virality, PNAS, maart 2017

Terug   |   Vorige   |   Volgende

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *